Tuesday, April 28, 2009

Tak pandai menilai..

Masih terngiang-ngiang di telinga gua..bila R cakap kat gua..

Lelaki walau macam mana baik pun, akan memandang rupa jugak. Termasuklah yang tak hensem pun.

Gua just tersenyum. Memang gua akui apa yang R katakan tu benar. Walaupun bukanlah 100% benar, tapi memang benar pun. Gua sebenarnya tak boleh nak cakap lebih. Sebab gua bukan lelaki. Tapi gua hanya boleh bercakap berdasarkan apa yang gua nampak di sekeliling gua..so, gua hanya boleh menyatakan pendapat. Bukanlah gua nak semua orang setuju dengan pendapat gua pun. Sekadar pendapat sendiri, that's all.

Lelaki memang sukakan yang cantik. Tak kisah dari segi apa, asalkan cantik. Kalau tak melihat pada kecantikan luaran pun, lelaki akan memandang kecantikan dalaman. Ada lelaki sukakan perempuan yang cantik pada paras, tapi tak kisah akan perilaku perempuan tu. Macam yang pernah seseorang cakap pada gua..

Perangai boleh diubah. Tapi rupa kalau tak cantik, tak cantik jugak. So better pilih yang cantik. Perangai kemudian cerita..

Ada lelaki tidak kisah akan rupa seorang perempuan. Ataupun bentuk fizikal dia. Tak kisah perempuan tu kurus, gemuk, tinggi atau rendah.. Asalkan dia selesa dengan keadaan perempuan tu dan jugak perilaku dia. Tapi gua wonder, tinggal berapa kerat aje lelaki yang macam ni eh?

Ada sorang kawan gua yang lelaki pernah cakap kat gua..

Aku kalau awek aku memang nak yang cun. Tapi kalau nak buat bini aku taknak lah yang cun sangat..yang biasa-biasa dah cukup.

Boleh pulak macam tu eh??

Mengikut pengalaman seorang kawan gua pulak.. pernah sekali dia berkawan dengan seorang lelaki yang dikenali dalam telefon (kes salah nombor). Lelaki tu ajak kawan gua jumpa dia. Kawan gua pun pergi lah..tapi dia bawak lah sorang kawan dia sebagai teman. Kawan kepada kawan gua ni biasa-biasa aje. Kawan gua pulak boleh dikira cun lah jugak..Yang si mamat ni mula-mula boleh pulak menyorok.. Tengok dari jauh sama adam kawan gua ni cun ke tak. Bila dia tengok kawan gua kira cun lah jugak..dia pun datang dekat. Pastu dia boleh pulak cerita balik kat kawan gua.

Nasib baik lah awak bukan kawan awak tu. Tak lawa. Tak sukalah. Dah lah berpeluh-peluh. Kalau awak dia, saya dah lari balik dah.

Ada jugak lelaki jenis camtu eh? Kelakar..Dah lah kawan gua cakap dia bukannya hensem pun. Tapi boleh pulak cakap kat perempuan macam tu. Gua tergelak gila-gila bila dengar. Kalau lelaki hensem tu boleh terima lah jugak bila dia cakap gitu...ni dah lah muka tu tak hensem, pastu boleh pulak mengata orang tak lawa..Patutnya dia sedar dulu diri dia macam mana. Sebelum kata orang, baik cermin diri sendiri dulu. uhuhuhu.

Kesimpulannya, gua makin tak pandai nak menilai lelaki. Macam-macam perangai lelaki gua dah jumpa. Yang baik, yang desperate, yang keparat, yang gatal..dan macam-macam kombinasi lagi. Tu sebab bila orang tanya gua, "Kau nak lelaki yang macam mana sebenarnya?".. gua dah tak boleh nak jawab! Pening..pening..

3 comments:

dkama said...

hahahaha rasanya nak menilai pompuan lagi susah dari menilai lelaki.... 1 tips.. nilai lelaki dari mata die bila die bercakap... kat situ lu nampak kejujuran atau palsu...

:: Wiween :: said...

dkama,
tu laa :p mekasey for the tips :D

CSIN9 said...

Cantik itu subjektif. Susah menyatakan seseorang itu cantik atau tidak, yg pasti semua orang cantik esp lelaki.... percaya atau tidak rujuk kisah nabi yusuf