Tuesday, April 21, 2009

Sesuatu yang mengguris perasaan

Ada satu makhluk ni tiba-tiba tanya gua..gua ni dah kawin ke belum. Macam biasa lah, gua akan jadi makhluk yg sejujur-jujur makhluk jika melibatkan perkara serius macam tu. Hal rumahtangga semua tu bukannya boleh dibuat main. Bagi gua, perkahwinan merupakan sesuatu yg suci. AMAT suci. Maka, sangatlah tidak wajar jika perkara macam tu dibuat main atau dikotak katikkan. Sebab tulah kalau gua dengar je orang cakap "Kawin dah, nikah je belum" gua boleh jadi naik angin satu macam. Apahal lu nak main-main pasal sesuatu yang suci? Nak bergurau boleh, tapi sila sesuaikan dengan perkara yang nak dibuat gurau. Apa lu ingat bergurau nak kena ikut tempat aje? Aspek lain lu kena ambik pusing lah jugak..

So, gua jawab jujur yang gua memang belum kawin. Gua masih single. Gua solo. Gua takde boyfrien. Dan jawapan-jawapan lain yang sama erti dengannya. Pastu si makhluk ni tanya pulak kenapa gua tak kawin lagi. Ditambah pula dengan ayat susulan seperti "Cepat-cepat cari. Jangan jadi andartu." Wow. Sampai macam tu sekali ayat yang keluar dari mulut seorang stranger. Total stranger! Tak sampai 24jam pun kenal gua terus keluar ayat macam tu dari mulut dia. Wow. Gua kagum! Kagum sungguh!

Sebelum apa-apa, gua nak ucap tahniah sebab lu dah kawin. Lu berasa begitu bahagia barangkali..lu seronok lu dah jumpa lu punya other half. And lu nampak sungguh proud dengan status 'married' lu. So, TAHNIAH.

Tapi lu kena ingat, itu hidup lu. Itu nasib lu. Itu takdir hidup lu yang dah disuratkan di Luh Mahfuz oleh Alif Lam Lam Ha. Bukan takdir gua. Takdir kita berbeza. Dia mungkin dah tetapkan yang sekian sekian untuk lu...tapi Dia juga yang berkuasa menetapkan yg sekian sekian juga untuk gua. Jadi, lu jangan pandai-pandai sangat nak bahasakan gua. "Jangan jadi andartu"? Gua agak tak faham apa maksud si makhluk ni sebenarnya. Dari satu sudut tafsiran, nampak macam dia nasihatkan gua supaya jangan jadi andartu. Pada satu sudut tafsiran yang lain pula, gua rasa macam suatu sindiran yang amat sinis. Macam status gua still single pada usia 26 nak masuk 27 tahun ni sangat hina. Sangat menggambarkan macam gua tak laku..

Masih belum berkahwin pada usia sebegini bukanlah sesuatu yang menjadi kehendak gua. Gua dah cakap dah, gua tak mintak pun nasib gua jadi macam tu atau macam ni. Tapi kalau ini suratan gua, apa gua boleh buat? Gua hanya mampu berdiri teguh, mengharung hidup yang semakin lama semakin berliku...kekal tabah dan sabar dalam menempuh segala-galanya. Gua tak kawin lagi bukanlah bermakna gua nak jadi andartu. Gua percaya mana-mana perempuan pun tak pernah mintak untuk ditakdirkan menjadi andartu. Even andartu tu sendiri. Tapi kalau sesuatu itu bernama TAKDIR, siapa lu untuk menidakkannya? Lu bukan Tuhan.

Gua tak salahkan lu untuk menggalakkan gua mencari pasangan. Terima kasih atas dorongan. Gua hargai sangat-sangat. Cuma cara lu tak berapa nak betul. Kadang-kadang gua tak faham dengan makhluk yang boleh main lepas cakap pada makhluk yang lain tapi tak sedar apa yang dicakapkan itu amat mengguris perasaan.

Tapi betullah kata orang...kalau dah namanya manusia..memang biasanya mulut akan main sedap aje cakap apa nak cakap. Periuk ternganga boleh jugak ditutup..Tapi mulut manusia..manusia tu sendiri lah berperanan untuk menutupnya. Itu pun kalau dia sedar yang mulut dia patut ditutup!

Hai...duniawi..duniawi..

-Alter ego-

1 comment:

Are_Long said...

bkn org luar ajerr yg mmpersoalan kan..kadang2 dr keluarga kita sndiri...(sedara jauh)...mtg2 bru lpas sekolah dah kahwin...mngata kita nie kan...kdg2 geram siap jawap jer....along dulu lpas spm sambung blajar, xsmpat nk cari laki..terus diam...
lantak ko la...