Friday, November 21, 2008

Apa yg gua tau tentang CINTA?

Macam-macam definisi yg org bagi untuk menjelaskan maksud perkataan CINTA ni. Tapi gua tetap tak dapat nak pilih mana satu definisi yg paling tepat! Bila org mintak gua definisikan perkataan CINTA ni, gua hanya akan ckp "LOVE is something so precious". That's all.

Setiap kali bercakap tentang CINTA, ada satu persoalan yg sering muncul dalam kepala otak gua iaitu "Layakkah gua bercakap tentang CINTA?". Kalau gua sendiri yg bagi jawapan, gua akan jawab gua memang tak layak. Sebab gua kurang arif. Tapi kadang-kadang tergerak jugak nak bercakap. Sebab terasa macam best pulak menyentuh tentang CINTA ni.

Gua pernah JATUH CINTA ke? Entah. Taktau lah nak ckp. Gua manusia normal. Manusia normal memang jatuh cinta. Jadi gua pernah jatuh cinta lah kot. Itupun kalau tidak dikira sebagai CINTA MONYET. Ada lah dulu, gua suka dengan si fulan bin si fulan ni. Selalu jugak gua teringatkan dia. Sebenarnya lebih sesuai kalau perkataan 'selalu jugak' tu digantikan dengan 'sentiasa' kot? Sebab gua memang sentiasa teringatkan dia masa tu. Kalau tak nampak kelibat dia dalam sehari, ataupun tak dengar suara dia, gua mulalah jadi macam org hilang pedoman hidup. Setiap masa gua mengharap dia call gua atau datang jumpa gua. Sebab dengan cara tu gua rasa gembira dan bahagia. Jadi yg ni boleh dikira jatuh cinta ke?

Tapi kan, kalau kita jatuh cinta pada seseorang tu, tak semestinya org tu pun turut merasakan perasaan yg sama terhadap kita! Gua bagitau kat dia gua syok kat dia. Tapi dia reject gua! Kecewa betul gua masa tu. Memang tak best betul kalau syok sendiri ni. Tapi yg peliknya, gua tak boleh nak benci dia. Ada jugak gua cuba tapi memang sentiasa gagal. Makin gua benci, makin gua sayang pulak kat dia. Tapi sakit memang sakit lah sebab dia kan taknak kat gua. Tapi memang gua tak mampu nak benci dia. Sampai lah bila gua dah ada balak pun, gua tetap sayang dia jugak. Dan sebab rasa sayang tu jugak lah, gua clash dengan balak gua. Couple dengan org lain tapi hati kat org lain buat apa kan? Buang masa!

Takdir Allah tak siapapun dapat melawan. Akhirnya dia jatuh cinta kat gua jugak. Kira lambat lah sebab gua yg jatuh hati kat dia dulu. Tapi entah apa silapnya, ada saja masalah yg timbul. Kira macam cinta berpenghalang lah. Kesian betul kan? Bertahun-tahun macam tu. Akhirnya dia cuba couple dengan awek lain. Gua pun cuba jugak lah terima lelaki lain. Tapi asyik tak menjadi. Feel tu tak ada. Kalau ada pun tak strong. Tak sama macam apa yg gua rasa masa dengan dia dulu. Ada jugak dua tiga kali gua terkena dengan durjana. Memang sakit. Memang buang masa! Dia pun sama macam gua jugak. Sama-sama kesian lah kira.

Salah satu keajaiban CINTA ialah, ia takkan hilang dari hati kita. Skali ia hadir, ia akan kekal di situ buat selama-lamanya. Tapi harus jugak kita ingat, CINTA tak semestinya BERSATU. CINTA jugak tak semestinya memiliki!

3 comments:

Rajarockapak said...

dah kawin ke belum?kalo belum cari la cinta yang baru,beri ruang utk diri sendiri..takut jadi andartu lak nnt.

:: Wiween :: said...

rajarockapak

gua belom kawin lagik. Tunggu lah sampai jodoh nanti gua kawin.

tHe dAYdREamER said...

hehe...rock tetap rock..tp sometimes hati akak tu jgnle rock sngat..bagi arr kene air biar die karat sket...hehe