Friday, April 3, 2009

Hakikat.

Tadi gua sembang lagi dengan Kak K. Kebetulan sama-sama ada free period masa tu. Dia bagitau gua yg dia tertekan lagi dengan hubby dia. Gua pun dah taktau nak cakap macam mana lagi dengan dia. Gua cakap kat dia, dia terlalu baik. Dia seorang perempuan yg sangat lemah lembut, penuh budi pekerti dan setia. Tapi apa yg dia dapat? Satu kecurangan dan kehidupan yg sangat miserable!

Dia agak tension kebelakangan ni. Si hubby mintak duit macam draw duit kat bank. Macam Kak K tu bank simpanan nasional. Padahal kata anaknya kepada Kak K, dalam dompet dia punya lah banyak lagi duit. Tapi dia mintak duit pada Kak K. Apa sudah jadi dengan dunia sekarang? Suami mintak duit secara sengaja dengan isteri? Siapa ketua keluarga sebenarnya ni? Kak K cakap dia bagi jugak duit pada si hubby. Katanya tak sampai hati sebab dia dah mintak walaupun dia tau si hubby bukannya tak ada duit. Gua dah cakap kan...Kak K ni terlalu baik! Terlalu baik sampaikan orang ambil kesempatan pada diri dia. Tapi apa gua boleh cakap lagi? Gua just boleh cakap dia terlalu baik! Dan gua harap dia boleh baca maksud tersirat dalam kata-kata gua.

Gua taknak campur urusan rumah tangga orang. Urusan hidup gua sendiri pun banyak lagi belum selesai. Masih belum terurus sepenuhnya. Tapi gua masih boleh menanam rasa simpati pada rakan taulan kan? Sebab hakikat kehidupan ini bukan lah selalu indah sebenarnya. Setiap orang telah ditetapkan nasib masing-masing. Bergantung kepada orang tersebut untuk handle situasi. Gua tak mintak banyak..Gua hanya mintak semoga hidup gua sentiasa diredhai Allah. Amin.

No comments: